204. Benjamin Button

benjamin_button-320x451I dagarna släppte Novellix sin majfyra med amerikanska klassiker, där bland annat F. Scott Fitzgeralds novell Det sällsamma fallet Benjamin Button ingår. Novellen är även en del av #novellixexperimentet: med den tryckta boken får läsaren både e-boken och ljudboken på köpet.

”Är det du som är min far?” Mr Button och sköterskan ryckte till av förskräck­else. ”För om du är min far”, fortsatte gamlingen i gnatig ton, ”så skulle jag önska att du tog mig härifrån – eller åtminstone kunde be dem ordna fram en bekväm gungstol.” ”Men för Guds skull, vem är du och var kom du ifrån?” utbrast mr Button hetsigt. ”Jag kan inte säga exakt vem jag är eftersom jag föddes för bara några timmar se­dan – men mitt efternamn är tveklöst Button.”

Hur kan en liten novell på 49 sidor bli en flera timmar lång film…

Lämna en kommentar